Dersom du skal flytte, må du kontakte din strømleverandør og melde fra om dette. De vil hjelpe deg med det praktiske rundt nettleie, bestilling av strøm til ny bolig eller oppsigelse av kundeforhold.
Dersom du skal bestille strømavtale, flytte eller endre på kontaktinformasjon, må du kontakte strømleverandøren din.
Strømleverandøren vil hjelpe deg med følgende oppgaver:
Bestille strøm til boligen din
Si opp eksisterende strømavtale
Melde fra om inn- og utflytting
Endre navn, adresse, e-post, tlf. nummer
Har du ikke strømleverandør?
Da kan du melde fra om flytting ved å logge inn på Mine sider hos oss og registrere flyttingen der.
Slik sikrer du at du bestiller strøm til riktig måler
Skal du flytte og bestille strøm og nettleie til din nye bolig? Da er det viktig å dobbeltsjekke at du har oppgitt riktig målernummer. Det sikrer at du betaler for ditt eget strømforbruk – og ikke naboens.
Hvor finner jeg målernummeret?
Målernummeret står på selve strømmåleren under QR-koden. Er du usikker? Send oss gjerne et bilde av måleren, så hjelper vi deg.
Hva er målepunkt-ID?
Alle elektriske anlegg i Norge har en unik ID kalt målepunkt-ID. Denne identifiserer hvilket anlegg strømmåleren er koblet til. Du finner målepunkt-ID på fakturaen din eller ved å logge inn på Min side. (åpnes i nytt vindu) Både strømleverandøren og nettselskapet kan hjelpe deg med å finne den.
Har du ikke nøkkel til sikringsskapet?
De fleste sikringsskap har en standardnøkkel som er å få kjøpt hos jernvarehandlere eller lås- og nøkkelfirmaer.
Vi opplever dessverre jevnlig at kunder blir registrert på feil strømmåler. Dette skjer ofte ved overtakelse, når feil målernummer blir oppgitt. Det kan være vanskelig å oppdage, men heldigvis er det enkelt å sjekke – og rette opp – hvis du følger disse tre stegene:
Slik sjekker du om du er koblet til riktig måler:
Finn strømmåleren med det oppgitte målernummeret Målernummeret starter vanligvis med 697063140… og står tydelig merket på måleren under QR-koden
Skru av strømmen midlertidig Tips: Gi gjerne beskjed til naboene før du begynner – i tilfelle du treffer feil måler.
Trykk én gang på den øverste oransje knappen på måleren. Skjermen vil vise teksten "breaker off here". Trykk deretter igjen og hold knappen inne til du hører et klikk.
Sjekk om strømmen forsvinner i boligen Hvis strømmen går i boligen din, har du funnet riktig måler.
Viktig Hvis strømmen fortsatt er på, har du skrudd av strømmen til en annen boenhet. Skru den på igjen umiddelbart.
Trykk én gang på den øverste oransje knappen på måleren. Skjermen vil vise teksten "breaker on here". Trykk deretter igjen og hold knappen inne til du hører et tydelig klikk.