BKK og Hafslund Eco lanserer felles ladesatsing

Hafslund Eco og BKK ønsker å slå sammen ladesatsingene sine, og oppretter et felleseid selskap i kampen om ladekundene i borettslag og næringsbygg.

Målet til det nye selskapet er å utvikle gode ladeløsninger for borettslag og sameier i Norge, samt å øke antall billadere hos norske næringsaktører. I dag søkte BKK Elektrifisering og Hafslund Ny Energi godkjenning fra Konkurransetilsynet til å opprette selskapet. De to energiselskapene vil eie like store andeler. Målet er at det nye selskapet skal være i drift fra 1. april, lokalisert i Oslo og Bergen.

Beboere kan kreve løsning
En lovendring som gjelder fra i år, gjør det lettere for beboere å kreve ladeløsninger i borettslaget sitt. Mer enn 3000 borettslag med til sammen 250 000 parkeringsplasser må få på plass ladeanlegg for elbiler. Det er tøff konkurranse i lademarkedet om disse borettslagene.

- Tidspunktet for sammenslåingen er ikke tilfeldig. Vi tror borettslagene ser etter en solid og trygg partner som gjør billading enkelt for beboerne, og lett å administrere for borettslaget. Vi har gode løsninger på plass, og får nå enda sterkere utviklingskraft. Ladeklar er en av få aktører i markedet som tilbyr leieløsninger til borettslag, som vi tror blir like vanlig som å eie ladeanlegget, sier Stian Bjørhei, som blir daglig leder i det nye selskapet Ladeklar. Eyvind Bohne-Kjersem vil lede strategi og forretningsutvikling i selskapet.

- Ladeklar ser tilbake på en imponerende vekst, og vi har store forventninger til utviklingen fremover. Norge er allerede en verdensledende elbilnasjon. Videre utbygging av ladeinfrastruktur er avgjørende for at stadig flere elbiler skal rulle på norske veier. BKK og Hafslund Eco vil gjennom en felles ladesatsing gi sitt bidrag til at Norge fortsetter å være i front på veien mot en fornybar og fullelektrisk fremtid, sier konsernsjef Finn Bjørn Ruyter i Hafslund Eco.

Vil vokse raskt
BKK Elektrifisering og Hafslund Ny Energi har fått en sterk posisjon innen billading i borettslag og næringsbygg på Vestlandet og Østlandet. Til sammen har de to selskapene nå ladeanlegg som dekker mer enn 18 000 parkeringsplasser. Det tilsvarer en markedsandel på rundt 10 prosent. Selskapene har til nå operert under merkevarene Bilkraft og Ladeklar. Bilkraft-appen har i dag over 100 000 brukere i Norge, og blir en del av det nye produktet.

- BKK har hatt stor suksess på lademarkedet. Når de to selskapene nå slår seg sammen under navnet Ladeklar, får vi en utviklingskraft som andre aktører i Norge vil misunne oss. Vi setter oss ambisiøse mål. Innen 2025 skal vi opp i en markedsandel på 25 prosent. Ladeklar får en offensiv stab på begge sider av fjellet og har de beste forutsetninger for å lykkes, sier BKKs konsernsjef Jannicke Hilland.

Les mer om Ladeklar her.