Tilknytningsforespørsler over 1MW
Kunder over 1 MW må melde inn sitt behov via den nasjonale tilknytningsportalen Tilko:
BKK vil deretter gjøre en innledende vurdering av tilgjengelig nettkapasitet og gi et grovt anslag på kostnader og tilknytningstid.
Dersom kunden ønsker å gå videre med søknaden, må det deretter sendes inn tilstrekkelig informasjon for at nettselskapet skal kunne gjennomføre en modenhetsvurdering (link til side om modenhetsvurdering) av prosjektet.
Når kunden vurderes som moden og forplikter seg til videre prosess vil prosjektet kunne reservere effekt dersom det er tilgjengelig eller bli satt i kapasitskø.
Tilknytningsforespørsler under 5 MW/20 GWh
Tilknytninger med et samlet forbruk per eiendom på under 5 MW og 20GWh skal normalt ikke stå i kø i sentralnettet. De vil i enkelte områder måtte vente på større tiltak i regionalnettet.
Tilknytningsforespørsler over 5 MW/20 GWh
Tilknytninger med et samlet forbruk per eiendom på 5 MW og 20GWh eller mer, må stå i kø i sentralnettet. Det er per i dag betydelig køtid i de fleste områder.
Tiltak for å redusere strømbehovet
Ettersom køtiden er betydelig i transmisjonsnettet kan det være gunstig å se på muligheter for å redusere effekt- og energibehovet fra strømnettet, eller undersøke mulighetene for annen fleksibilitet i forbruket. BKK ønsker å gå i dialog med kundene om tiltak som kan gi raskere tilknytningsprosess og har opprettet en egen energikoordinatorenhet som skal jobbe med slike saker. Energi-koordinatorene kan kontaktes på energikoordinator@bkk.no (Åpner epostklient).