Skal du grave, bygge eller rive i nærheten av våre anlegg?

Arbeid i nærheten av strømnettet kan være svært farlig om det skjer på feil måte. Følg våre retningslinjer dersom du skal grave, bygge eller rive noe i nærheten av våre anlegg. Se også vår informasjon om tilknytning til strømnettet.

Snarveier

Koble deg til strømnettet

Er du privatkunde og ønsker å koble til eller utvide kapasiteten i egen bolig, hytte, montere ladestasjon til bil eller lignende, må du kontakte elektriker.

Tilknytninger i strømnettet

Når nye kunder skal koble seg til strømnettet, eller når eksisterende kunder ønsker mer kapasitet, vil det ofte være nødvendig å bygge ut eller forsterke strømnettet. Kostnadene ved slike tiltak må dekkes av kundene i form av et anleggsbidrag.

Les mer om anleggsbidrag

Er du utbygger, entreprenør, representant for et firma, elektroinstallatør eller grunneier?

Da trenger vi melding om utbygginger så snart som mulig, slik at vi kan hjelpe deg på best mulig måte.

Her finner du nyttig informasjon

Er du elektroinstallatør?

Da kan du melde inn tilknytninger til strømnettet på ulike måter. Det er viktig at du registrerer søknaden på riktig måte med så korrekt informasjon som mulig.

Få mer informasjon på siden for elektroinstallatører

Solceller og Plusskundeanlegg

En plusskunde er vanligvis en kunde med solceller som produserer strøm til eget forbruk og som leverer et eventuelt overskudd av produksjonen inn på strømnettet.

Les mer om solceller og plusskundeanlegg

Installasjon av elbillader

Dersom du installerer elbilladere til og med 16A eller 3,68 kW kapasitet, kan en installatør koble dette til uten avsjekk med BKK. Dersom laderen er større enn dette må du ta kontakt med oss for å sjekke at strømnettet har tilstrekkelig kapasitet.

Les mer om installasjon av elbillader

Flytte linje, stolpe eller strømskap?

Noen ganger har man gjerne behov for å flytte eller endre noe i våre anlegg, f.eks. i forbindelse med utbygging eller oppussing.

Søknad og priser

Vi hjelper deg gjerne, men du må selv dekke kostnaden av jobben. Dersom du ønsker å utføre endringer, kan du bruke vår selvbetjeningsløsning og sende inn søknad om å utføre endringene. Behandlingen kan ta litt tid, så vi anbefaler å være tidlig ute.

Les mer om å flytte linjer, stolper og strømskap

Rive eller grave i nærheten av strømnettet?

Er uhellet ute?
Kontakt oss på telefon 55 12 71 77 (Åpner telefonklient) (hele døgnet).

Ved akutt skade på BKK sitt strømnett ring 55 12 98 38 (Åpner telefonklient)

Arbeid i nærheten av strømnettet kan være svært farlig om det skjer på feil måte.

Her finner du informasjon om hvordan du bør gå frem for å unngå farlige situasjoner og ivareta sikkerhet i prosessen.

Les mer om arbeid nær våre anlegg

Mest stilte spørsmål

Nyttige lenker