Ekstremværet Amy: Kompensasjon ved langvarig strømbrudd

Publisert 08. oktober 2025

Alle BKK sine kunder skal ha fått strømmen tilbake etter ekstremværet Amy. Kunder som ble rammet av langvarig strømbrudd får automatisk kompensasjon for mangel på levert strøm. Har du ikke fått strømmen tilbake til hus eller hytte ber vi deg om å sjekke eget anlegg eller ta kontakt med oss.

BKKere jobber intenst for å få strømmen tilbake til våre kunder.Foto: BKK

Ekstremværet Amy førte til store utfordringer for strømforsyningen. Nærmere 40.000 av BKK sine kunder ble berørt, hvor nesten 10.000 kunder opplevde strømbrudd natt til lørdag. Mange kunder har opplevd langvarig strømbrudd. Tirsdagskveld etter «Amy» hadde alle BKKs kunder fått strømmen tilbake.

BKK økte beredskapen i forkant av Amy og mobiliserte alt tilgjengelig personell til arbeidet med feilretting. Nærmere 200 medarbeidere arbeidet kontinuerlig med å rette de om lag 1500 feil og hendelser som oppstod. Omfanget av feil kombinert med krevende værforhold og dårlig fremkommelighet på veiene gjorde at feilrettingsarbeidet tok lang tid.

Mange trær falt over BKKs strømlinjer.Foto: BKK

Vi ønsker å rette en stor takk til kundene våre som har meldt inn farlige forhold og for tålmodigheten i arbeidet med feilretting og lange ventetider på telefon.

Kompensasjon ved strømbrudd

Du får automatisk kompensasjon fra BKK dersom din privathusholdning eller fritidsbolig har vært uten strøm i mer enn 12 timer. Kompensasjonen blir trukket fra nettleien på en av dine tre neste nettleiefakturaer. Det er ikke nødvendig å søke eller kontakte oss.

Satser for kompensasjon:

  • Husholdninger: 500 kroner ved strømbrudd over 12 timer, deretter 40 kroner per time.
  • Fritidsboliger: 125 kroner ved strømbrudd over 12 timer, deretter 10 kroner per time.

Har du ikke mottatt automatisk kompensasjon på faktura i de neste månedene, ber vi deg kontakte oss på kundepost@bkk.no. (Åpner epostklient)

Ordningen gjelder ikke for næringskunder, og gir ikke erstatning for skadet utstyr. Ved disse tilfellene oppfordrer vi deg til å ta kontakt med forsikringsselskapet ditt.

Les mer her: Kompensasjon ved strømbrudd

Mangler du fortsatt strøm?

Hvis du fortsatt er strømløs, anbefaler vi at du sjekker eget anlegg. Tips til hvordan du gjør dette finner du på siden jeg har mistet strømmen. Finner du ingen feil i eget anlegg, ber vi deg om å kontakte oss.

Du er kanskje også interessert i:

Se alle nyhetsartikler