Ekstremværet Amy: Kompensasjon ved langvarig strømbrudd
Publisert 08. oktober 2025
Alle BKK sine kunder skal ha fått strømmen tilbake etter ekstremværet Amy. Kunder som ble rammet av langvarig strømbrudd får automatisk kompensasjon for mangel på levert strøm. Har du ikke fått strømmen tilbake til hus eller hytte ber vi deg om å sjekke eget anlegg eller ta kontakt med oss.
Ekstremværet Amy førte til store utfordringer for strømforsyningen. Nærmere 40.000 av BKK sine kunder ble berørt, hvor nesten 10.000 kunder opplevde strømbrudd natt til lørdag. Mange kunder har opplevd langvarig strømbrudd. Tirsdagskveld etter «Amy» hadde alle BKKs kunder fått strømmen tilbake.
BKK økte beredskapen i forkant av Amy og mobiliserte alt tilgjengelig personell til arbeidet med feilretting. Nærmere 200 medarbeidere arbeidet kontinuerlig med å rette de om lag 1500 feil og hendelser som oppstod. Omfanget av feil kombinert med krevende værforhold og dårlig fremkommelighet på veiene gjorde at feilrettingsarbeidet tok lang tid.
Vi ønsker å rette en stor takk til kundene våre som har meldt inn farlige forhold og for tålmodigheten i arbeidet med feilretting og lange ventetider på telefon.
Kompensasjon ved strømbrudd
Du får automatisk kompensasjon fra BKK dersom din privathusholdning eller fritidsbolig har vært uten strøm i mer enn 12 timer. Kompensasjonen blir trukket fra nettleien på en av dine tre neste nettleiefakturaer. Det er ikke nødvendig å søke eller kontakte oss.
Satser for kompensasjon:
- Husholdninger: 500 kroner ved strømbrudd over 12 timer, deretter 40 kroner per time.
- Fritidsboliger: 125 kroner ved strømbrudd over 12 timer, deretter 10 kroner per time.
Har du ikke mottatt automatisk kompensasjon på faktura i de neste månedene, ber vi deg kontakte oss på kundepost@bkk.no. (Åpner epostklient)
Ordningen gjelder ikke for næringskunder, og gir ikke erstatning for skadet utstyr. Ved disse tilfellene oppfordrer vi deg til å ta kontakt med forsikringsselskapet ditt.
Les mer her: Kompensasjon ved strømbrudd
Mangler du fortsatt strøm?
Hvis du fortsatt er strømløs, anbefaler vi at du sjekker eget anlegg. Tips til hvordan du gjør dette finner du på siden jeg har mistet strømmen. Finner du ingen feil i eget anlegg, ber vi deg om å kontakte oss.
Du er kanskje også interessert i:
Aktuelt
Har du tatt elsjekken i år?
Publisert 23. september 2025
Aktuelt
Grønt fokus med omtanke for naturen
Publisert 15. september 2025
Aktuelt
Reduksjon av elavgiften 1. oktober.
Publisert 05. september 2025
Aktuelt
Er utleieboligen trygg og elsikker?
Publisert 20. august 2025
Aktuelt
BKK justerer nettleien fra 1. september 2025
Publisert 11. august 2025
Aktuelt
Overspenning fra lyn kan gjøre stor skade
Publisert 13. juni 2025
Aktuelt
Alt begynte med stolpe-klatring
Publisert 13. juni 2025
Aktuelt
Jon Fredrik Baksaas blir ny styreleder i BKK
Publisert 27. mai 2025
Aktuelt
Årets kraftkvinne Anne-Marte Mehammer
Publisert 05. februar 2025