Store kunder over 1 MW

Snarveier

Forbrukskunder over 5 MW eller over 20 GWh

For store kunder må vi avklare om det er ledig nettkapasitet hos Statnett. Er det ikke ledig kapasitet, må man stå i kø.

Grensen for innmelding til Statnett er 5 MW/20 GWh. Kunder over 5 MW eller med årsforbruk over 20 GWh meldes videre til Statnett. For eksisterende kunder som skal øke forbruket sitt, er det selve forbruksøkningen som gjelder.

Dersom kunden har et konstant forbruk gjennom året og døgnet, vil et årsforbruk på 20 GWh tilsvare et uttak på ca 2,5 MW. Derfor kan kunder helt ned til 2,5 MW måtte rapporteres til Statnett, avhengig av forbruksprofil.

I enkelte anstrengte områder kan Statnett senke grensen til 1 MW.

BKK kan være behjelpelig med å veilede om saken må videre til Statnett.

Kunden søker til BKK på vanlig måte. I tillegg til avklaringene mot Statnett, må BKK også avklare om det er nok kapasitet i regionalnett og i lokalnett.

Les mer om tilknytninger i strømnettet.

Forbrukskunder under 5 MW og under 20 GWh

Forbrukskunder under 5 MW og med forventet årsforbruk under 20 GWh trenger ikke avklare nettkapasitet hos Statnett.

Men vi må avklare om det er nok nettkapasitet både i eget regionalnett og i eventuelle andre regionalnett. Spørsmål om anleggsbidrag må også avklares.

Kunden trenger bare å forholde seg til lokal netteier, altså BKK. Vi tar oss av kontakten videre mot overliggende netteiere.

Søk om tilknytning (åpnes i nytt vindu)

Les mer om tilknytninger i strømnettet.

Modenhetsvurdering og tildeling av køplass

Kunder med effektbehov på 1 MW eller mer, må sende inn ferdigutfylt modenhetsvurdering samtidig med forespørsel om nettilknytning.

Merk at tildeling av køplass, eller reservasjon av nettkapasitet er basert på datoen for når en tilstrekkelig modenhetsvurdering er sendt inn.

BKK følger bransjens beste praksis for prinsipper rundt Kø, reservasjon og modenhet (åpnes i nytt vindu). Etter lovforskrift skal kunden gi tilstrekkelig informasjon om og bli vurdert ut i fra følgende hovedpunkter:

  • Prosjektbeskrivelse
  • Reelt kapasitetsbehov
  • Tidspunkt for bruk av kapasiteten
  • Forpliktende fremdriftsplan
  • Status på relevante tillatelser og avtaler
  • Lokalisering
  • Finansieringsplan

For å opprettholde nettreservasjon og plass i køen, skal kundens modenhet og fremdrift deretter revideres årlig. Ved manglende eller større endringer i fremdrift, risikerer kunden å miste sin køplass eller nettreservasjon.

Se om det er ledig kapasitet i nettet

BKK bruker den nasjonale appen Wattapp til å vise ledig kapasitet i nettet for større kunder. Trykk her for å komme til Wattapp. <lenkeadresse: www.wattapp.no (åpnes i nytt vindu)>